שרון ג'ורג'י

תאריך

על הרפיה ולחץ ומה שבניהם

היא הגיעה אלי, ילדה יפה בת 20 וקצת, נראית כל כך עייפה. מספרת שקשה לאכול, קשה לישון, הראש כל הזמן חושב מה עוד אני צריכה לעשות, להספיק, כדי לא לפספס כלום, כדי לדעת שעשיתי הכל כדי להצליח.

ואת מרגישה שאת מצליחה שאלתי? לא, אף פעם לא ממש.

כמה לחץ, עייפות, בעיות עיכול שהתחילו להטריד אותה.

מחפשת את האיזון הזה שיאפשר חיים שפויים.

לחץ הוא חלק טבעי בחיים שלנו, וכמות מסוימת ממנו דרושה לנו כדי להניע אותנו להישגים, לחץ יכול להיות תמריץ חשוב להצלחה. כאשר אנו מתמודדים ביעילות עם מצב מלחיץ, אנו שואבים מכך סיפוק, תחושה של מסוגלות.

אבל, וזה אבל חשוב מאוד, חשוב לשמור על מינון סביר של לחץ כי במינון גבוה הוא מחליש את הגוף ואת יכולת ההתמודדות שלנו.

וחשוב לדעת להרפות, אחד הדברים שאני זוכרת מסמינר אסטרטגיות של גאונות שהעביר רוברט דילץ( הנלפיסט הפורה בעולם)הוא, שגאונים כמו איינשטיין, בטהובן, דה וינצי, הבינו את חשיבות זמן הרפיה שמעודד יצירתיות. למעשה הם הקדישו זמן מוגדר לאי עשייה.

אמנם לא כולם מתרגלים את היכולת להרפות , אך זו מיומנות שמצריכה תרגול כמו כל מיומנות אחרת. מדובר בתרגול של שריר מנטלי, שבדומה לשרירי הגוף ככל שנתרגל יותר כך נפתח אותו יותר.

מה קורה בהרפיה?

בהרפיה שרירי הגוף הופכים לרפויים, החשיבה הופכת לאיטית ומאופיינת בסמלים ודימויים – זוהי שפתו של תת המודע, , הפעילות הפיזיולוגית מואטת , התדרים במוח משתנים מתדר בטא לתדר אלפא.

בהרפיה יש איזון בין 2 חצאי המוח, הצד הימני של המוח שהוא הצד האינטואיטיבי, יצירתי, האחראי על הדמיון והשינה הופך להיות יותר דומיננטי מהצד השמאלי שהוא הצד החושב, שאחראי על השפה, הקריאה, הכתיבה והמתמטיקה.

האיזון הזה מאפשר לנו להתחבר לאינטואיציה, לקול הפנימי ובד"כ מאפשר להעלות רעיונות או פתרונות חדשים.

במהלך היום אנחנו משתמשים הרבה במוח השמאלי שאחראי על קליטת מידע מהסביבה, בעצם משתמשים יותר מידי ולפעמים חווים עומס יתר ואפילו עלולים להרגיש קריסת מערכות, שימוש במוח הימני משחרר לגוף חומרים הנקראים אנדורפינים שמעניקים תחושת רוגע, מחזקים את המע' החיסונית ומפיגים לחצים. בפועל מה שקורה הוא שהמוח השמאלי מרוקן מצברים והימני ממלא אותם.

לא ניתן פיזית להיות בהרפיה ובמתח בו זמנית, אז אם אני מרפה, אני משחררת מתוכי את המתח.

תרגיל- בואו נכווץ את שרירי הגוף, ממש חזק, ונחזיק בכיווץ, עכשיו שימו לב מה קורה לרגשות, מה קורה לנשימה, תארו לעצמכם שאתם עוברים שעה שלמה ככה, יום שלם, שנה, חיים שלמים, איך זה מרגיש?

עכשיו שחררו, שימו לב איך הנשימה משתנה, איך משתנה התחושה.

היכולת להרפות קריטית לאיכות החיים שלנו, למצב  הרוח, ליצירתיות לשמחה שלנו. ההרפיה גם משפיעה על המערכת החיסונית- ומחזקת אותה, משפרת תפקודי לב, מסייעת לאיכות השינה ומיטיבה עם בריאותנו הנפשית.

והילדה היפה? לקח קצת זמן, היה צריך לשנות אמונות ולהבין שכדי למקסם את הפוטנציאל ,לשפר את הביצועים ולזכות באיכות חיים , צריך ללמוד לשחרר, להרפות ולהנות.

היא למדה.

אשמח לעזור גם לך למצוא את האיזון הזה, שמשנה את החיים לחלוטין.

באהבה, שרון.

מאמרים
נוספים